söndag 21 mars 2010

Goda möten

Vecka 11 år 2010 blev en berikande vecka. Veckan innehöll många goda möten, jag vill kort berätta om några.
Det är alltid en upplevelse av nyfikenhet och spänning när jag närmar mig möten med nya människor, de jag aldrig tidigare träffat. När det finns lite tid att mötas så finns det alltid intressanta berättelser. En sådan grupp fick jag möta torsdag och fredag i Stockholm. Det var människor som var chefer och ledare inom kooperativ och sociala företag. I dessa organisationer finns ett entreprenörskap som vill skapa värde för människor samtidigt som man driver affärer.
I denna grupp av ledare fanns berättelser som visade på en erfarenhet och ledarkompetens som inte går att skaffa på en två dagars kurs. Dessa berättelser gav vår utbildning inspiration och kraft. Det var berättelser som visade vad känslan av sammanhang betyder som en resurs i livet för att hantera och komma igenom motstånd och svårigheter. Vi kunde tillsammans se vad meningsfullheten i visionen betyder för att man ska vilja och orka ta tag i arbetsuppgifter som inledningsvis kan se omöjliga ut. Gemensamt i den bild som berättades var betydelsen av att få vara med och skapa bättre förutsättningar för människor som hamnat vid sidan om samhällets gräddfil. Där finns både den svåra utmaningen men också den riktigt starka meningsfullheten. Med ledare som dessa finns det hopp för fler. Jag är väldigt tacksam att jag fick vara med dessa två dagar, de berikade verkligen mitt liv.

/anders
med aning om våren
8 grader och sol i Alingsås

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar