fredag 26 mars 2010

En tanke som intresserar på många håll

Vecka 12 har som arbetsvecka passerat. Att ett salutogent ledarskap kan göra skillnad har jag känt på mig ganska länge. Jag har också stött på den sortens ledarskap många gånger genom åren. Men det har inte varit samma etikett som jag nu föreslår. Den gångna veckan blev jag än mer övertygad om att vår tid är mogen för det salutogena ledarskapet. Jag vill berätta om några mycket intressanta kontakter jag haft under veckan. Det kan ge en bild av hur olika sammanhang som ser ett värde i det salutogena synsättet. Någon ringde från Frankrike och beskrev en situation av hög belastning och stress i arbetslivet där. Han som ringde är lokal chef i ett större sverigebaserat företag. När han läste Antomovsky´s bok Hälsans mysterium fann han något som han menar känns helt rätt i hans organisation. Jag skickade honom ett ex av min bok direkt.
En annan vän sedan flera år var nu med i en grupp i norrlands inland som planerade för ett flerårigt projekt kring hälsofrämjande skola. Nu ville man intressera ledningsgrupper och personal för ett salutogent synsätt som en väg att arbeta mer främjande både i ledarskapet och i pedagogiken.
I dag fredag ringde en konsult från Norge som berättade att en statlig myndighet där var inresserad av ett mer relationsorienterat och humanistiskt tänkande i sitt ledarskap, det ville hon profilera med ett salutogent tänkande.
Det känns helt fantastiskt spännande med dessa signaler från olika håll. Månne, kommer det salutogena ledarskapet som idé och koncept i rätt tid?

Nu är det fredag kväll och faktiskt är våren här, det var 14 grader på eftermiddagen och milt regn under joggingrundan i skymningen.

Allt gott!
/Anders

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar