Ibland blir man så förvånad att man blir inspirerad. Idag blev jag inspirerad att skriva lite på bloggen. Det var en artikel om Karolinska institutet som fångade mitt intresse. Den handlade om att en uppförandekod skulle införas. Läs själv här>>
Uppförandekod är från början en amerikansk idé om hur man ska styra människor utifrån principer eller regler som är viktiga. I min värld kallas det ordningsregler. Men uppförandekod eller code of conduct låter mjukare och lite mer professionellt kanske. Anledningen till att KI vill införa sin kod var en medarbetarundersökning 2011 där det rapporterades om mobbing och trakasserier. Allvarliga frågor, viktiga att ta tag i. Hur ska man få bort detta?
Ja, ett sätt är ju att tala om för sina medarbetare och be dem skriva under på vad man inte får göra. Samtidigt beskriver man vilka konsekvenser det medför om man bryter mot koden.I min senaste bok om salutogen kultur kallar jag detta för ett typiskt uttryck för en lydnadskultur. Tyvärr KI, det funkar inte i detta sammanhang!
Jag har sett för många exempel på hur svårt det är att styra människors beteende med regler. När det gäller relationer, samarbete och psykosocial miljö så gör människor inte som det står på papperet, inte ens barn i skolan gör det längre. Människor gör det som känns bäst eller rätt just för stunden. Och detta måste man "styra" på andra sätt. Det går bara med ett salutogent sätt. Ett sätt där man beskriver och kommunicerar det man vill istället och föra samtal om vad som är viktigt för att det ska bli mer av det man vill. Det salutogena sättet innebär dessutom att man ser och bemöter sina medarbetare som kompetenta och motiverade att göra det som är bra. Det signalerar något annat än att ge sina medarbetare färdiga instruktioner om något som inte går att instruera fram. Så fick jag sagt det igen ;-)
Läs gärna min senaste bok om du vill ha fler tankar om detta aktuella och svåra dilemma.
Trevlig sommar också!
onsdag 10 juni 2015
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar